Premiärvisning för Polestar 2 – ska konkurrera med Tesla
Polestar 2 är en femdörrars fastback byggd på Volvo Car Groups anpassningsbara CMA-plattform (Compact Modular Architecture). Med ett riktpris som startar på 39 000 euro hävdar Polestar att modellen är den första elbilen på marknaden som kan konkurrera med Teslas Model 3.
En av de viktigaste egenskaperna i valet av Elbil har blivit kapaciteten och räckvidden. På Polestar 2 är batteriet integrerat i golvet på ett sätt som bidrar till att göra chassit mer vridstyvt. Man har samtidigt lyckats sänka vägbullret med 3,7 dB jämfört med ett konventionellt chassi.
– Vi använder den utmärkta rigiditeten för att skapa en superstyv bil. Det bidrar till en sportig körkänsla, säger Polestars vd Thomas Ingenlath under presskonferensen.
Batteripacket består av 324 celler fördelat på 27 moduler. 78 kWh ska ge bilen en räckvidd på 500 km enligt WLTP – och de två elmotorerna på sammanlagt 300 kW och 660 Nm utvecklar 408 hästkrafter. Bilen ska avverka 0–100 på mindre än 5 sekunder.
Sverige blir en av de marknader där Polestar 2 lanseras först, tillsammans med Kina, USA, Kanada, Belgien, Tyskland, Nederländerna, Norge och Storbritannien.
Under de första tolv månaderna av produktionen kommer riktpriset för lanseringsversionen av Polestar 2 ligga på 59 900 euro.
408 hk ger 0-100 på mindre än fem sekunder – med en räckvidd på 500 km. Polestar 2 börjar på 39 000 euro. Enligt tillverkaren gör det prestandamodellen till den första elbilen som kan konkurrera med Model 3.
Polestar 2 kommer även ha inbäddade Google-tjänster som exempelvis Google Assistant, Google Maps med stöd för elfordon – och Google Play Store5. Det är också en av de första bilarna i världen med ett integrerat infotainmentsystem från Android.