Kritikstorm mot SAS senaste reklamfilm ”What is truly Scandinavian?”
Här är den senaste och omtalade kampanjen från Scandinavian Airlines (SAS). Reklamfilmen är nästan tre minuter lång och har rört upp känslor över hela Skandinavien.
I filmen konstaterar SAS att ”ingenting är skandinaviskt – allt är kopierat” vilket har fått kritiker att se rött och skapat en massiv hatstorm på sociala medier.
Som en reaktion av detta har SAS valt att ta bort reklamfilmen från Youtube – efter mindre än ett dygn. På sin hemsida motiverar SAS varför.
”När vi tittar på mönstret och antalet reaktioner på vår film finns det anledning att misstänka en attack och att vår kampanj har blivit kidnappad. Vi vill inte riskera att bli en plattform för någon annans värderingar, som vi inte står för. Därför har vi för tillfället tagit ner filmerna från våra kanaler och diskuterar nu nästa steg.”
Nu väljer SAS att återpublicera reklamfilmen i förkortad version.
”Vi fortsätter nu den planerade kampanjen med att publicera en kortare, tydligare version och hoppas att den understryker det bärande budskapet,” skriver SAS på sin hemsida och menar samtidigt att dom misstänker att kampanjen utsatts för en ”attack”.